Een goede pan met antiaanbaklaag veel calorieën kan schelen.

Als je vlees, groenten, eieren, aardappelen etc. bakt in een pan zonder goede antiaanbaklaag moet je zoveel meer olie of boter gebruiken dan nodig is. De gemiddeld aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor boter en olie is per dag ongeveer 30/ 40 gram. Op een boterham gaat ongeveer 5 gram. Om te bakken kun je ongeveer een eetlepel per persoon rekenen. Met een verkeerde pan zuigt je vlees/vis/aardappels  veel vet op, terwijl in een pan met goed antiaanbaklaag dat niet het geval is. Een goed pan hoeft niet heel duur te zijn. Regelmatig zijn er bij Blokker en AH aanbiedingen voor goede pannen en scheelt het je soms al de helft.

elephant-310551_1280

Positief denken invloed heeft op afvallen

Als je wilt afvallen en je denkt de hele dag: “ik mag niet zoveel snoepen en eten, want dan val ik niet af”. Ga je juist de hele dag aan eten denken en kun je het niet meer loslaten.

Probeer maar eens niet aan een roze olifant te denken! Juist je moet aan die roze olifant denken.

Je kunt ook denken: ” ik ga vandaag 2 stuks fruit eten en een half uur bewegen,waardoor ik meer energie krijg “.

Maak van je doel iets positiefs!! Je zult zien dat het makkelijker gaat en dat het werken aan een gezonde levensstijl je veel energie oplevert!

 

Eten na 20.00 uur s’ avonds niet zorgt voor gewichtstoename

Een veel gestelde vraag is of je zwaarder wordt als je s’ avonds na 20.00 uur eet. Het tijdstip waarop je nog iets eet heeft niets te maken met gewichtstoename. Je gewicht neemt toe als je meer kcal. eet dan dat je verbruikt. Dus als je die dag nog niet genoeg kcal. tot je genomen hebt, kun je rustig na 20.00 uur nog een bakje kwark nemen of een cracker. Wil je weten hoeveel kcal jij nodig hebt, dit is namelijk voor iedereen verschillend, neem dan vrijblijvend contact met me op.

Te weinig eten veel invloed heeft op meerdere processen in je lichaam

Je lichaam heeft elke dag een bepaalde hoeveelheid energie nodig om te kunnen functioneren.

Als je structureel te weinig eet dan gebeuren er de volgende dingen:

  • je verbrandt minder, waardoor je stofwisseling trager wordt
  • je verliest spiermassa
  • het belemmert je vetafbraak en bevordert vetopslag
  • je krijgt het jo-jo effect
  • meer trek, waardoor je meer kans hebt op eetbuien
  • je hebt minder energie

Te weinig slaap invloed kan hebben op overgewicht

Als je te weinig slaapt kan dat gevolgen hebben op je gewicht. Doordat je lichaam uit balans is ben je geneigd om meer te eten en voor ongezondere voeding te kiezen. Je hebt minder energie om te bewegen en te sporten.

Nachtrust heeft ook invloed op hormonen, suikerspiegel en stofwisseling, dus zorg dat je genoeg slaapt. Voor de een is dat meer als voor de ander.

 

Ontbijten met eiwitten de hele dag voordeel geeft

Als je goed ontbijt met eiwitten de kans minder is dat je de snoeppot gaat aanvallen. Eiwitten geven een beter gevoel van verzadiging.
Zelf heb ik ontbeten met een halve avocado gemixt met een banaan, 2 scheppen ongezoete muesli en een scheutje amandelmelk. Avocado is eiwitrijk!