1 van de meest foute overtuiging als je wilt afvallen

Overtuigingen: ze kunnen je maken en breken.

In de 5 jaar dat ik mensen begeleid naar een gezonde leefstijl, is 1 van de doelen dat ze afvallen en dat dit blijvend is.

In mijn uitgebreide intake, vraag ik iedereen om te vertellen wat ze op een dag eten.

Om je motor brandend te houden, heb je voedingsstoffen nodig, genoeg voedingsstoffen.

Wat zie ik bij de meeste mensen?

Bijna iedereen die een voedingsdagboek bijhoudt, eet te weinig aan voedzame calorieën en daarnaast snoepen ze te veel.

Dat ze te veel snoepen, komt o.a. doordat ze te weinig eten. Je lichaam heeft brandstoffen nodig en als hij die niet krijgt, dan gebeuren er 2 dingen:

  1. Je motor= je stofwisseling gaat trager werken
  2. Je krijgt honger en trek in zoet. zout en vet om het tekort snel op te vangen

Welke overtuiging zit verborgen achter het weinige eten?

Als we willen afvallen hebben we de neiging om steeds minder te eten.

“Hoe minder ik eet, hoe dunner ik word” is een overtuiging die diep zit bij mensen.

Als je een dieet doet waarbij je heel weinig mag eten, val je in eerst instantie wel af, maar:

  1. je hebt honger
  2. je krijgt niet voldoende voedingsstoffen binnen
  3. waardoor je geen energie hebt
  4. je het niet kan volhouden
  5. je stofwisseling wordt trager
  6. je weer meer gaat eten en snoepen
  7. en dan meer aankomt dan bent afgevallen

Hoe werkt het wel?

“ik ga meer voedzaam eten, zodat ik afval”

Deze overtuiging hebben veel klanten van mij overgenomen en uitgeprobeerd.

Ze zijn veel meer gaan eten, wel voedzame dingen, die lekker zijn en bij hun passen. Daarnaast is er ook ruimte voor wat “lekkers’.

Zij vallen af.

Hoe gaat dit in de praktijk?

Een overtuiging is hardnekkig en vaak al oud en ingesleten. Een nieuwe gewoonte aanleren, een nieuwe overtuiging inslijten kost ook tijd en geduld.

Vaak staan mensen vol ongeloof op de weegschaal. Ze zijn meer gaan eten en ze vallen af……… wat ze eerst niet geloofden, gebeurt nu.

Soms als ze lang tijd bezig zijn en door omstandigheden, zoals een vakantie, wat zijn aangekomen (wat overigens heel normaal is, je beweegt vaak minder en heb een ander ritme) kunnen ze nog wel eens terugvallen in een oude overtuiging. Ze gaan tijdelijk heel weinig eten om zo de kilo’s er weer af te krijgen.

Het gevolg is dat ze niet afvallen, ze krijgen immers te weinig voedingsstoffen binnen, waardoor stofwisseling traag wordt en ze ook nog trek in zoet, zout en vet krijgen.

Het werkt als je eraan werkt

Tijdens mijn begeleiding vullen we elke keer een formulier in met de focuspunten en de dingen die ervoor gezorgd hebben dat je dichter bij je doel komt. Pak op de momenten dat je terugvalt dit erbij en lees weer: “Als ik meer voedzaam eet, val ik af”

Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere factoren die ervoor zorgen dat je blijvend afvalt zonder dieet.

Lees die o.a. in mijn gratis ebook , die je ontvangt als je hier klikt.

Neem vooral de tijd om stap voor stap je leefstijl aan te passen en dit keer voor altijd blijvend af te vallen zonder dieet.

stap voor stap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten