5 tips om gezond aan te komen

geplaatst in: tips | 0

 

Regelmatig krijg ik ook de vraag van mensen of ik tips heb om aan te komen of om op gewicht te blijven.

Mensen die ziek zijn of zijn geweest kunnen veel afvallen en verliezen daarbij vaak veel spiermassa.

Sommige mensen hebben fysiek heel zwaar werk, sporten heel veel en verbruiken daardoor veel energie en het is dan heel belangrijk dat je wel voldoende en gezond eet.

5 tips om gezond aan te komen

1.Sla geen maaltijden over en eet gevarieerd

Het is belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, daarom is het belangrijk om geen maaltijden over te slaan. 3 hoofdmaaltijden en daarnaast 3 of 4 tussendoortjes. Er is een formule om uit te rekenen hoeveel je nodig hebt per dag, dit is voor ieder individu verschillend.Als je dit wilt weten, kun je mij een mailtje sturen en maak ik een persoonlijke berekening. Door in een voedingsapp. in te vullen wat je eet, kun je zien of je voldoende eet en of je voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten je eet.

2.Eet voedzame tussendoortjes

 

Voedzame tussendoortjes zorgen er o.a. voor dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Normaal neem je kleine gezonde tussendoortjes, maar nu kun je wat grotere tussendoortjes nemen.

  • ongezouten noten bevatten veel goede voedingstoffen, je kunt daar een extra grote portie van nemen.
  • avocado’s zijn supergezond, maar bevatten veel calorieën, dus beleg daar een cracker mee, maak er chocolademousse van.
  • een smoothie levert ook snel wat extra’s en drinkt makkelijk weg.
  • vette vis als tussendoortje levert extra eiwitten en gezonde vetten.

3. Eiwitten

Eet eiwitten om spiermassa aan te komen. Eiwitten zitten vooral in: vlees, ei, zuivel, noten, vis, peulvruchten en noten.

Bij elke maaltijd is het belangrijk om eiwitten te eten en ook voor je tussendoortjes zijn ze een belangrijk onderdeel.

Deze pompoensoep zit er bordenvol mee en kan ook als tussendoortje gegeten worden of na het sporten.

4. Doe krachttraining

Om weer op kracht te komen of om zwaarder te worden is krachttraining heel belangrijk. Zo bouw je weer spiermassa op. Spiermassa weegt namelijk  zwaarder dan vetmassa, doe dit wel onder begeleiding en bouw dit langzaam op.

5. Grotere porties

Je mag je porties vergroten. Neem een schep extra groente en pasta of aardappels. Neem bij het ontbijt of lunch een extra boterham en vergeet niet de goede vetten. Ook dit moet je langzaam opbouwen.

Langzaam zul je aankomen en meer energie hebben.

 

 

 

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.