8 tips om je gezonde leefstijl vol te houden tijdens de coronacrisis

Je zat er net lekker in, je eerste dip qua motivatie had je overleefd en toen…… toen was daar de coronacrisis.

Heel je structuur weg. Alle sportscholen, zwembaden dicht en de meesten van ons werken nu thuis met kids en partners om je heen.

Daarnaast ervaren we allemaal een vorm van onrust, angst, omdat we niet weten hoe lang dit gaat duren en wat er gaat gebeuren weten we ook niet.

In dit blog vertel ik jullie graag mijn 8 tips hoe je door kunt gaan met al je stappen naar een gezonde leefstijl.

1.Word je bewust 

Als eerste is het heel normaal dat je nu van slag bent en dat je gedachten hebt als “wat kan mij het nog schelen, ik neem lekker een hele reep chocolade”. Kijk wat deze situatie met je doet: komen er oude patronen en overtuigingen boven drijven? Bewust worden is de eerste stap. Daarna kun je een keuze maken of je ingaat op je oude overtuiging: “zie je wel, het lukt toch niet….” of kies je ervoor om het wel te doen slagen. Gebruik daarvoor de tips in dit blog.

2. Hoe ga je er mee om?

We kunnen deze situatie niet veranderen, wel HOE we er mee omgaan. Bedenk WAAROM je je leefstijl wilde veranderen en kijk naar al je successen en stappen die je al hebt gezet en pak die weer op.

3. Eetmomenten

Plan je eetmomenten: doordat je niet te vaak naar de winkel gaat, is dit het moment om goed te plannen. Maak een schema met tijden wat en wanneer je eet. Sla geen eetmomenten over.

4. Beweegmomenten

Plan je beweegmomenten: als je ze niet plant of vastzet in je agenda is de dag zo voorbij en heb je niet genoeg bewogen. Bewegen helpt goed bij onrust en piekeren.

5. Structuur

Herpak of vind een nieuw structuur. Structuur geeft rust en houvast.

6. Voedingsmiddelen wat onrustig maakt

Beperk koffie en toegevoegde suikers: deze brengen je ademhaling in de versnelling, met gevolg dat je hartslag omhoog gaat en je je onrustig gaat voelen.

7. Social media

Beperk je social media en nieuws kijken tot bv. 2 momenten per dag. Zo blijf je wel goed op de hoogte van de ontwikkelingen, maar voed je niet steeds de angst en de onzekerheid.

8. Doe het niet alleen

Als je het niet alleen red, zoek daar dan hulp bij, praat erover, je bent niet alleen.

 

Speciaal voor deze tijd heb ik een onlinetraining gemaakt waar je met ademhalingsoefeningen aan de slag gaat.

Klik hier voor informatie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten