Tips voor suikervrij broodbeleg!

geplaatst in: recepten, tips | 0

Toen ik suikervrij ging eten ben ik goed etiketten gaan lezen en kwam erachter dat er in veel broodbeleg suikers en verborgen suikers zaten.

Vleeswaren werd helemaal lastig om te kiezen, omdat in bijna alles suiker is toegevoegd, ook als je het bij de slager haalt.

Inmiddels ben ik 3 jaar verder en heb ik een breed assortiment en wil dit graag met jullie delen.

Welk brood kies je?

Naast het beleg is het soort brood natuurlijk reuze belangrijk. Veel bruine broden lijken gezond, maar als je de etiketten leest, staat er vaak geen volkoren tarwebloem, maar tarwebloem. Je denkt dus dat je volkoren brood eet met veel vezels, maar het is wit brood wat donkerder is gemaakt door moutextract of gekaramelliseerde suiker.

Verder vind ik zelf speltbrood erg voedzaam en lekker, maar kijk dan ook of het volkoren is.

Ook probeer ik net het zo puur mogelijk te houden met zo min mogelijk toevoegingen.

Suikervrij broodbeleg

Ik besmeer mijn brood altijd eerst met en dun laagje roomboter.

Dan beleggen met:

  • geitenkaas met tomaat/ komkommer/ paprika
  • humus
  • avocado
  • pindakaas zonder toevoegingen, 100% pindakaas van de AH, of zelfgemaakt
  • zoute haring
  • zalm, sardientjes, tonijn
  • vleeswaren: rood vlees
  • peren/appelstroop van zonnatura
  • jam zonder toegevoegde suiker
  • gekookt ei
  • gebakken ei met spek
  • zelfgemaakte eiersalade klik hier voor het recept
  • pindakaas met banaan
  • allerlei soorten tosti’s klik hier voor een tosti makreel of deze overheerlijke skinny tosti

 

Alternatieven voor brood

Zelf kies ik vaker voor alternatieven voor brood:

 

Kortom varieer! En maak van elk eetmoment een feestje!!

 

 

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.