Kun je met gezond eten voldoende vitamine D binnenkrijgen?

Als ik gezond eet krijg ik voldoende vitamine D binnen! Is dat eigenlijk wel zo?

Waarom is vitamine D belangrijk?

Vitamine D heb je nodig voor sterke botten en tanden. Een tekort aan vitamine D kan spierzwakte en spierkrampen veroorzaken en er is duidelijk dat het een grote rol speelt bij je weerstand.

Krijg je met gezond eten altijd genoeg vitamine D binnen?

Nee, de zon is de belangrijkste bron en daarnaast zijn er groepen die altijd vitamine D bij moeten slikken.

Als de zon op de huid schijnt maakt je lichaam zelf vitamine D aan.

Als je gezond eet, elke dag 15 minuten tot een half uur buiten komt met een onbedekt hoofd en handen, tussen 11.00 uur en 15.00 uur, krijg je voldoende vitamine D.

Voeding rijk aan vitamine D:

Vette vis, bevat veel vitamine D. Vlees, eieren en melkproducten een beetje en aan de margarine en halvarine is vitamine D toegevoegd.

Wie heeft er extra vitamine D nodig?

Mensen met een getinte huid maken minder vitamine D aan, kinderen tot 4 jaar, als je veel nachtdiensten draait, vrouwen boven de 50, zwangeren en mannen boven de 70 jaar.

Kinderen 0 t/m 3 jaar: 10mcg

Vrouwen boven de 50 jaar: 10mcg

Vrouwen boven de 70 jaar: 20 mcg

Vrouwen getinte huidskleur/ niet genoeg buiten komen: 10 mcg

Zwangere vrouwen: 10 mcg

Mannen getinte huidskleur: 10 mcg

Mannen boven de 70 jaar: 20 mcg

Wil je weten of jij extra vitamine D nodig hebt: doe hier de test!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten